De nieuwe verpakking van kees plakken

Kees krijgt een nieuwe verpakking

Kees wordt groot! Nu we 10 jaar oud zijn, is het tijd om de geliefde kees in een nieuw jasje te steken. Op deze pagina leggen we je met veel plezier uit wat er allemaal gaat veranderen. Maar eerst natuurlijk: wat blijft er allemaal hetzelfde? Gelukkig een hoop:

✔ De heerlijke smaak van kees blijft, net als de vertrouwde smeuïgheid;

Door het unieke recept blijft kees alle gezondheidsvoordelen houden;

Je herkent kees, ook straks, aan het gele logo met de blauwe letters;

 

Wat niet hetzelfde blijft is onze verpakking. De afgelopen tijd hebben tientallen ontwerpers, keesmakers en keesfans meegedacht over het nieuwe jasje van de plakken! We houden je niet langer in spanning en laten met trots zien hoe de verpakking voor kees extra gerijpt er uit komt te zien:

De nieuwe verpakking van kees plakken

 

Verderop leggen we stapje voor stapje uit hoe deze verpakking tot stand is gekomen, en natuurlijk waarom we voor een nieuwe jas gaan. Maar eerst natuurlijk de belangrijkste vragen. Zoals: wanneer kun je deze schoonheid in de schappen verwachten?

Staat je vraag er niet bij? Of wil je ons iets vertellen? Neem dan vooral contact met ons op!

 

Wanneer is de nieuwe verpakking in de supermarkt te vinden?

Het verschilt per supermarkt, maar in de loop van februari zullen de eerste verpakkingen in de super terecht komen. Nog even verstopt achter de huidige verpakking. Goed zoeken dus! We verwachten dat vanaf maart de nieuwe verpakking overal vrolijk vooraan staat te glanzen.

 

Waarom verandert de naam van de leeftijd?

We houden twee soorten kees: een jonge en een oude variant. Omdat we altijd veel vragen krijgen over de leeftijd, hebben we besloten dit gelijk te trekken met kaas. Geen paniek: aan de smaak en romigheid  veranderd niets.

Onze gerijpt wordt jong belegen. Je kunt deze romige variant herkennen aan de blauwe band op de verpakking. De lekkere zachte smaak blijft precies hetzelfde!

 


 

De extra gerijpt gaat oud heten. De verpakking krijgt een warme bruine kleur, zodat je deze makkelijk kunt vinden. De kees blijft minimaal 40 weken op de plank liggen en houdt dus precies die hartige smaak die je gewend bent.

 


 

Waarom krijgt kees eigenlijk een nieuwe verpakking?

De laatste jaren hebben we gezien dat er steeds meer mensen zijn die onze producten weten te vinden. Natuurlijk vanwege de voordelen voor het cholesterol, maar ook vanwege andere redenen. De één vind het fijn dat er geen lactose in zit, de ander is blij met het vegetarische van de kees. Een volgende gaat voor de extra eiwitten, minder zout of extra plantaardige vetten. Sommige fans komen vooral voor de smaak. Zo zijn er heel veel redenen om voor kees te kiezen. Onze oude verpakking legt die redenen minder goed uit dan de nieuwe. Over uitleggen gesproken: we kunnen nu ook veel beter uitleggen hoe kees gemaakt wordt. Zo hopen we nóg meer mensen fan te kunnen maken van kees.

 

Waar komt de 48+ vandaan?

Kees heeft niet minder vet dan een gewone 48+ kaas, maar wel ander vet. We vervangen de dierlijke vetten uit de melk, door plantaardige vetten. Daarmee heeft kees zelfs minder verzadigd vet dan een 30+ kaas. Door de 48+ op onze verpakking te zetten, kunnen we dat nog beter uitleggen. Wil je meer weten over wat 48+ precies is? Lees dan hier verder!


 

Waar kan ik de nieuwe verpakking vinden?

Vanaf februari stroomt de nieuwe verpakking voor de plakken rustig de supermarkt in. Ook de rasp krijgt een nieuw jasje. In iedere supermarkt waar nu kees ligt, kun je op den duur de nieuwe verpakking vinden.

Haal jij jouw kees in de kaaswinkel, de zorg of in een kantine? Dan blijf je nog even de huidige ontwerpen zien.

 

 

Hoe hebben jullie dit ontwerp gemaakt?

Het is natuurlijk niet niks om een nieuwe verpakking te maken. We zijn daarin erg voorzichtig te werk gegaan. We zijn begonnen met een aantal opties voor een nieuwe verpakking én een onderzoek naar de huidige verpakking. Hieruit bleek dat veel mensen toe waren aan een nieuwe verpakking. Hierna hebben wij het ontwerp dat als beste uit de bus kwam verder uitgewerkt.

Natuurlijk zijn onze fans heel erg belangrijk. Wij hebben een aantal momenten georganiseerd waarin we met keesambassadeurs het gesprek zijn aangegaan over onze nieuwe verpakking. Ook hebben we meerdere enquêtes en onderzoeken gedaan via onze fanclub en Facebookfans. Deze waardevolle input hebben we allemaal meegenomen. Uiteindelijk bleek uit een onderzoek dat maar liefst 97% (!) van de huidige keeskopers blij is met de nieuwe uitstraling.

De basis is altijd de huidige verpakking geweest. Samen met verschillende ontwerpers en bureaus hebben we deze opgefrist en twee belangrijke dingen toegevoegd: een doorzichtig scherm om de kees beter te laten zien én een mooie cracker als serveersuggestie.


 

Wordt de verpakking duurzamer?

We hebben gekozen voor een kleinere verpakking, waardoor er veel minder kunststof nodig is om deze te maken. Dit scheelt enkele kilometers folie per jaar. Bovendien hopen we in 2020 een duurzame folie te gaan gebruiken voor onze verpakkingen. Dus: wordt vervolgt!

We zouden niets liever willen dan gelijk overstappen op een volledig duurzame verpakking. Ondanks dat we hier uitvoerig naar hebben gekeken, blijkt het moeilijk dat voor elkaar te krijgen. Kaas en kees is alleen in speciale folie te verpakken: het moet tegen kou, vocht en vet kunnen. Bovendien moet het de kees goed beschermen, hersluitbaar zijn én bedrukbaar zijn. Op dit moment is het ons nog niet gelukt een duurzame folie te vinden die aan al deze eisen voldoet. We hopen in 2020 de overstap te maken naar een volledig recyclebaar materiaal.

 


 

Hoe ziet de nieuwe raspverpakking er uit?

Dat is een uitstekende vraag. Om precies te zijn, zo:

 

 

Ik heb een vraag, maar die staat hier niet bij. Waar kan ik deze stellen?

We vinden het altijd leuk als je laat weten waar we je mee kunnen helpen. Je kunt ons bereiken via info@keesmakers.nl of natuurlijk bellen naar 071-7630 860. Je mag ook een kaartje sturen (vinden we leuk) naar Antwoordnummer 10295, 2300VB Leiden.