kees, een nieuwe vriend van je cholesterol

De Keesmakers zijn ondernemers met een missie. Zij willen mensen laten genieten van een lekkere variant op kaas met minder verzadigd vet en zout: kees.

Bij zijn ouders aan tafel werd Marc van Wanroij voor het eerst met zijn neus op de feiten gedrukt. Zijn vader ging opletten met zout in zijn voeding.
Marc: “En toen ging bij mijn moeder het roer om. Want als het eten dan zoutarm moest zijn, dan maar meteen helemaal een stuk gezonder. Zo kwam er Becel op tafel in plaats van roomboter en verdween kaas uit de koelkast.”

Plantaardig vet en minder zout
Marc, een voedingsmiddelentechnoloog uit Wageningen, werkte op dat moment bij een producent in plantaardige oliën: “Ik was dagelijks met plantaardige oliën in de weer en onderzocht hoe je bijvoorbeeld in koekjes en chocola de gebruikelijke vetten kon vervangen door plantaardige varianten. Door mijn ouders begon ik me af te vragen of je een lekkere kaas zou kunnen maken met gezonder vet én minder zout.”

Lange zoektocht
Hij legde zijn idee voor aan zijn werkgever en enkele onderzoekscentra. Die waren enthousiast en wilden wel meewerken aan de ontwikkeling. Marc: “We hadden veel geduld nodig, want telkens als we een nieuw recept uitprobeerden, moesten we maanden wachten voordat de kaas gerijpt was.”
Dit hele proces duurde een jaar of vijf, maar zijn geduld werd beloond. Langzaamaan reageerden mensen steeds enthousiaster op zijn proefmonsters. Marc: “Je kunt je voorstellen dat ik daar echt heel blij mee was.”

Op zolder
Terwijl er dus een gezonde en lekkere kaas op de plank lag, ging Marc op de zolder van zijn huis door met de volgende stappen.
Hij deed marktonderzoek, ging op zoek naar afnemers en stuitte op het probleem dat hij volgens de EU-regels zijn nieuwe product geen kaas mocht noemen, omdat er plantaardige vetten zijn toegevoegd. Marc: “Daarom heb ik – natuurlijk met een knipoog naar kaas – dit nieuwe product kees gedoopt.”
In april 2009 nam hij de grote stap: hij richtte Keesmakers BV op en zei vlak daarna zijn vaste baan op. “Doodeng vond ik dat. Tot die tijd kon ik nog terug. Mijn vrouw overtuigde me door te zeggen: ‘Je kunt het beter maar geprobeerd hebben, dan dat je met het idee in je hoofd blijft rondlopen’.”

Partners in business
Ondertussen had Marc ook studievriend en overbuurman Gijs Jansen enthousiast gemaakt. Gijs: “Ik ben dol op koken en vond het geweldig dat je met kees ook de keuken in kunt: het raspt en smelt op dezelfde manier als Goudse kaas.”
Bovendien zag Gijs dat zijn ouders bewust bezig waren met hun cholesterol. Ook hier verscheen Becel op tafel, en later lightkaas. “Voor mijn vader was het wel even wennen, geen boterham meer met oude brokkelkaas. En dat zou ik mijn vader zo gunnen, een echt lekkere vervanging van die oude kaas.”
Al snel zat Gijs in de avonduren op de zolder van Marc om mee te denken over kees. Een paar maanden later verliet hij eveneens zijn vaste baan. Gijs: “Eigenlijk zou ik met mijn gezin een huis kopen, maar dat hebben we niet gedaan, zodat ik mijn spaargeld kon investeren in Keesmakers.”

Vol van start
Begin 2010 werd de zolder verruild voor een echt kantoor en gingen de Keesmakers vol van start om Nederland kennis te laten maken met kees.
Gijs: “We zijn begonnen met een testmarkt in kaasspeciaalzaken in Leiden en omgeving. De consumenten reageerden zo enthousiast, dat we hebben besloten om kees bij alle kaasspeciaalzaken in Nederland te introduceren. Marc en ik zijn in de auto gesprongen en hebben in heel Nederland kaaswinkels bezocht. We zijn nu zover dat kees overal in het land te koop is. In veel kaaswinkels, bedrijfsrestaurants en supermarkten, zoals Jumbo, Albert Heijn XL en Plus.”

Een gezonde toekomst
De resultaten tot nu toe zijn natuurlijk prachtig, maar de ambitie van de Keesmakers reikt verder. Gijs: “We willen nieuwe producten ontwikkelen, zoals een 30+ variant van kees.”
“En we willen verder groeien, zodat kees beschikbaar komt voor iedereen die op zijn gezondheid let,” vult Marc aan.