onverzadigde vetzuren: goed voor je cholesterol

22 februari 2017

Wat is cholesterol nou precies?

Cholesterol is een belangrijk stofje in je lijf: het is een bouwsteen voor je cellen en hormonen. Cholesterol wordt gemaakt in je lever én krijg je binnen via je voeding. Je hebt twee soorten: HDL- en LDL-cholesterol. Het is belangrijk voor je gezondheid om verantwoorde cholesterolwaardes te behouden.

Hoe doe je dat: verantwoorde cholesterolwaardes behouden?

Je kunt zelf op veel verschillende manieren bijdragen aan een gezond cholesterolgehalte:

  • Zorg dagelijks voor voldoende lichaamsbeweging.
  • Let op je gewicht.
  • Rook niet.
  • Eet gezond en gevarieerd.
  • Vervang verzadigde vetten door onverzadigd vetten, want dat past in een cholesterolverlagend voedingspatroon.

De laatste twee punten vragen misschien wat meer uitleg:

Hoe kan ik gezond en gevarieerd eten?

Als je het advies van de Schijf van Vijf volgt, dan weet je zeker dat je gezond en gevarieerd eet. En dat is belangrijk, want op die manier krijg je voldoende brand- en bouwstoffen binnen. En dat is misschien wel de nuttigste investering die je kunt doen om gezond en fit te blijven!

Hoe kan ik verzadigde vetten vervangen door onverzadigde vetten?

Allereerst: verzadigde vetten zitten voornamelijk in dierlijke producten, zoals in kaas, worst, vet vlees en volle melkproducten. En in vetten die hard zijn op kamertemperatuur, zoals roomboter, kokosvet en harde margarine.

Van verzadigd vet heb je maar heel weinig nodig, van onverzadigde vetzuren des te meer. Het is goed voor je cholesterolwaarden om producten met verzadigd vet te vervangen door producten met onverzadigd vet. Onverzadigde vetten vind je voornamelijk in plantaardige producten zoals bijvoorbeeld noten, avocado en (olijf)olie, maar ook in vette vis en kees!

Dit plaatje laat in één oogopslag zien welke voedingsmiddelen veel onverzadigde (groen) en verzadigde (rood) vetten bevatten. Lastig om te onthouden? Print deze afbeelding dan uit en plak ‘m op je koelkast!

Waarom bevat kees veel onverzadigde vetten?

In kees vervangen we alle dierlijke vetten door plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en raapzaadolie. Hierdoor bevat kees 50% minder verzadigd vet*, en dat is dus goed voor je cholesterol. Lees meer over kaas en vet.

* vergeleken met een 48+ kaas van dezelfde leeftijd

KAG – nr. 3093-0913-1985