4 vuistregels om gezonder te eten Keesmakers

13 november 2017

Vier vuistregels om gezonder te eten

Zie je soms door de bomen het bos niet meer wat betreft gezond eten? Raak je in de war van alle tegenstrijdige adviezen? Gelukkig kunnen enkele vuistregels je al helpen om thuis, in de winkel of het restaurant een gezonde keuze te maken!

1. Eet gevarieerd

Het blijft met stip tip nummer 1: eet gevarieerd, en dat geldt voor je ontbijt, lunch en avondeten. Zo weet je dat je de meeste gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Vind je het lastig om te variëren? Misschien helpt het je om op een vast tijdstip een week vooruit te plannen wat je (ongeveer) gaat eten, en wissel hierbij maaltijden met vlees, vis en peulvruchten af. Ook handig als leidraad: woensdag is (vegetarisch) gehaktdag, en vrijdag eet je altijd iets met vis.

2. Kies voor onbewerkte producten

Met vuistregel nummer twee kies je meteen voor producten met meer voedingswaarde. Dus ga vooral zelf de keuken in en verwerk je groenten, fruit, vlees, etc. zélf.

Natuurlijk zijn veel producten (een beetje) bewerkt, alleen al om ze langer houdbaar te maken. En dat is uiteraard geen probleem. Laat echter bij voorkeur de ‘ultra-processed foods’ staan (zoals zoete en zoute snacks en voorverpakte maaltijden): die bevatten vaak veel calorieën, verzadigd vet, suiker en zout, en nog weinig vitamines, mineralen en vezels.

3. Meer plantaardig

Helemaal hip: steeds meer mensen kiezen ervoor om (af en toe) vlees of vis te laten staan. Redenen zijn vaak de eigen gezondheid, het dierenwelzijn en/of duurzaamheid. Het Voedingscentrum brengt plantaardig eten momenteel zelfs onder de aandacht met de campagne Vaker Vega!

Gelukkig zijn gerechten met veel groenten, granen, peulvruchten, soja, noten, pitten en eieren ook heel lekker en voedzaam. In onze blog Af en toe vegetarisch eten hebben we op een rijtje gezet waar je op moet letten als je weinig of geen vlees meer eet.

4. Met mate

Het is een open deur – eet met mate – maar uiteraard wel belangrijk om bijvoorbeeld op een gezond gewicht te blijven. Richtlijn voor volwassenen: vrouwen ongeveer 2.000 kcal. en mannen ongeveer 2.500 per dag (kijk bij het Voedingscentrum voor meer informatie)

Wat kan je helpen om met mate te eten:

  • Proef bewust de smaak van je maaltijd.
  • Weet dat het twintig minuten duurt voordat je hersenen een seintje geven dat je genoeg gegeten hebt. Wacht dus nog even met nog een keer opscheppen.
  • Kies voor verzadigende voeding: eiwitten (uit vlees, vis of eieren) bij je maaltijd, vezels (uit groenten, fruit, peulvruchten) en een beetje onverzadigde vetten helpen je een gevoel van verzadiging te geven.