vegetarisch eten: trend van nu

7 april 2017

(Af en toe) vegetarisch eten: trend van nu

Vegetariërs, veganisten, flexitariërs… Steeds meer mensen kiezen ervoor om minder vlees of vis te eten of helemaal vegetarisch of zelfs veganistisch te eten. Dat kan zijn omdat je dat goed vindt voor je gezondheid, dierenwelzijn hoog in het vaandel hebt staan en/of het beter vindt voor het milieu. In Nederland zegt ongeveer 5% van de bevolking vegetarisch te eten. Trouwens: vegetariërs kunnen kees met een gerust hart eten, want we stremmen kees met vegetarisch stremsel.

Vegetarisch eten is voor iedereen: de verschillende mogelijkheden

  • Vegetariërs eten geen vlees en vis, maar wel ei en zuivel (mensen die geen vlees, maar wel vis eten noem je pescotariërs).
  • Veganisten skippen ook ei en zuivel uit hun menu.
  • Flexitariërs kiezen ervoor om vlees en vis minstens één keer per week of vaker te laten staan.

Waar moet je op letten als je geen/weinig vlees eet?

Vlees bevat belangrijke voedingsstoffen, zoals eiwitten, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12. Vegetarisch eten betekent gelukkig niet dat je deze voedingstoffen helemaal niet binnen kan krijgen. Deze voedingsstoffen kan je namelijk ook uit andere producten halen, zoals groente, graanproducten, peulvruchten, soja, noten, pitten, zuivel en eieren.

Als veganist eet je echter de laatste twee productgroepen – zuivel en eieren – niet, terwijl vitamine B12 alleen in deze producten zit. Veganisten krijgen dan ook het advies om vitamine B-12 tabletten te slikken.

Vlees & duurzaamheid

Vegetarisch eten of minder vlees eten is niet alleen goed voor je gezondheid, geeft het Voedingscentrum aan, het is ook nog eens veel beter voor ons milieu. De productie van vooral vlees leidt – in vergelijking tot de productie van plantaardige producten – tot hoge uitstoot van broeikasgassen en meer land- , energie- en zoetwatergebruik, iets waar je met (vaker) vegetarisch eten wat aan doet.

Plantaardige vleesvervangers

Gelukkig kun je heerlijk vegetarisch(er) eten: in kookboeken en online vind je talloze recepten om uit te kiezen, zie bijvoorbeeld de site van de Vegetariërsbond. En goede vleesvervangers zijn bijvoorbeeld: tempé, tofu, vegaburgers, quorn en noten, of denk eens aan de combinatie van peulvruchten en rijst.

Ook kees is vegetarisch

Als Keesmakers hebben we ervoor gekozen om kees te stremmen met vegetarisch stremsel. Als vegetariër kun je trouwens prima met kees in de keuken uit de voeten, omdat kees als de beste raspt en smelt: bereid er bijvoorbeeld een heerlijke keessoep of feestelijke keessoufflé mee.

Overigens: als Keesmakers zijn we enthousiaste flexitariërs, op onze receptenpagina vind je daarom tal van recepten met kees die met en zonder vlees of vis zijn bereid. Wij zijn er graag voor zowel de vegetarische eters als de vleesminderaars.

kees voert het Vegetarisch Keurmerk van de Vegetariërsbond.