Roomboter of margarine

8 juni 2017

Beste keus: roomboter of margarine?

We zijn het zo gewend in Nederland (en het is ook heel lekker!): een boterham met kaas en daartussen een dun laagje smeuïge roomboter of margarine. Maar wat is het verschil tussen die twee? En waar kun je dan het beste voor kiezen: roomboter of margarine?

Wat is roomboter?

Roomboter is een smeerbaar vet, dat grotendeels gemaakt wordt met afgeroomd melkvet (= room), en een beetje water. Roomboter bevat de vitamines A, D en E, maar staat niet in de Schijf van Vijf, omdat er veel verzadigd vet in zit. Het vetgehalte van roomboter is tussen de 80 en 90%, waarvan het merendeel verzadigd is. En het advies is om producten met verzadigd vet te vervangen door producten met onverzadigd vet.

Is er een alternatief voor roomboter?

Ja, dat is er zeker! Een goed alternatief voor roomboter is zachte margarine in een kuipje. Hierin zitten juist wel de gezonde onverzadigde vetten. En verder bevat margarine ook de vitamines A, D en E.

Overigens: alle vetten die op kamertemperatuur hard zijn, bevatten veel verzadigd vet, dus harde margarine in een pakje is geen goed alternatief voor roomboter (en smaakt wellicht ook niet zo lekker op een boterham:-). Verder vind je verzadigde vetten voornamelijk in dierlijke producten, zoals in kaas, worst, vet vlees en volle melkproducten.

Waar wordt margarine van gemaakt?

In tegenstelling tot roomboter dat van melk wordt gemaakt en dus een zuivelproduct is, wordt margarine gemaakt van een mengsel van plantaardige oliën, waaronder vooral zonnebloem-, koolzaad- en lijnzaadolie. En die oliën zijn allemaal rijk aan onverzadigde vetten.

Waar zitten onverzadigde vetzuren nog meer in?

Onverzadigde vetzuren kan je lichaam niet zelf maken (je noemt ze daarom essentieel). Je vindt deze onverzadigde vetzuren dus in zachte margarine, daarnaast zitten ze voornamelijk in plantaardige producten zoals bijvoorbeeld noten, avocado en (olijf)olie en je vindt ze in vette vis en kees!

Ons advies…

Ga je voor een gezonde én ook lekkere keuze? Kies dan voor een 100% volkoren boterham, besmeer die dun met margarine en doe er daarna kees op. kees bevat 50% minder verzadigd vet* en dat draagt net als het onverzadigd vet in margarine bij aan het behoud van normale cholesterolwaardes.

Op deze website vind je trouwens een aantal recepten van feestelijk belegde broodjes met kees en allerlei andere lekkere en gezonde ingrediënten!

*vergeleken met een 48+ kaas van dezelfde leeftijd