Is koud douchen gezond?

4 januari 2018

Is koud douchen gezond?

Iedere nieuwjaarsdag is het weer zover: overal trotseren mensen de koude golven of springen ze ergens anders in het ijskoude water. En dat is natuurlijk een ludieke, originele manier om het nieuwe jaar te beginnen, maar is het ook gezónd? Het antwoord is volmondig ja. Sterker: eigenlijk zouden we vaker even moeten bibberen, bijvoorbeeld door regelmatig de doucheknop op koud te zetten. We hebben de gezondheidsvoordelen van koud douchen voor je op een rijtje gezet.

 

Met een koude douche is het net als met hardlopen: het is een korte, intensieve belasting voor je lichaam, die je lichaam dwingt om erop te reageren en je lichaamstemperatuur op peil te houden. En daar word je – net als na het rennen – sterker van. En dat heeft een aantal (gezondheids)voordelen:

 

  1. De koude geeft je een boost

Net als bij de nieuwjaarsduik krijg je van een koude douche een boost van het gelukshormoon endorfine. Dit komt omdat je lichaam van de kou een kleine hoeveelheid stress ervaart en als reactie endorfine aan zal maken om die stress te onderdrukken. De endorfine pept je direct op, waardoor je je nog lang na de douche kiplekker voelt. Vergelijk het met de endorfine die vrijkomt na een rondje hardlopen (de ‘runners high’).

 

  1. Is goed voor je bloedcirculatie

Het koude water verbetert je bloedcirculatie, doordat je bloedvaten als reactie op de koude tijdelijk vernauwen. Hierdoor train je in feite je bloedvaten (zoals je ook je spieren traint tijdens het joggen), en daar worden ze sterker van.

 

  1. Het versterkt je afweersysteem

Zoals gezegd krijgt je lichaam door de koude stress te verwerken, en ook je immuunsysteem reageert hierop om de temperatuur weer op peil te krijgen. En die reactie versterkt je gezondheid, doordat je een betere afweer tegen bijvoorbeeld verkoudheidsvirussen krijgt.

 

  1. Je kunt beter met kou omgaan

Door geregeld koud te douchen zal je lichaam sneller en makkelijker warmte produceren om het weer warm te krijgen; je bouwt in feite een natuurlijke resistentie op tegen kou. Best handig in ons zo nu en dan koude kikkerlandje!

 

  1. Het houdt je huid en haar gezond

De simpele reden hiervoor is dat warm water je huid en haar verslappen, terwijl koud water je huid en haar versterken. Regelmatig koud douchen geeft dus ook je huid en haar een boost!

 

Hoe pak je het aan? Onze tips:

  • Streef ernaar om een halve minuut koud te douchen (dit is misschien de eerste keer wat lastig, bouw het geleidelijk op, en begin bijvoorbeeld met de eerste keer alleen je voeten en handen onder de koude straal te houden).
  • Douche alleen ’s ochtends koud, ’s avonds verhindert koud douchen de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.
  • De meesten zullen er de voorkeur aangeven om te beginnen met een warme douche. Gooi vervolgens in één keer de temperatuur naar (ijs)koud. Zo is het (positieve) effect het grootst.
  • Eindig je douche koud (dus niet warm afdouchen).
  • Misschien een prettige gedachte: douche niet elke dag koud, want dan went je lichaam aan de belasting en neemt het effect af. Het is dus voldoende om bijvoorbeeld drie of vier keer per week koud te douchen.
  • En helemaal heerlijk: ga regelmatig naar de sauna, waar je warmte en koude optimaal kunt afwisselen.