het verhaal van keesmakers Marc van Wanroij en Gijs Jansen

7 december 2017

Het verhaal van kees

Keesmaker Marc van Wanroij heeft jaren nodig gehad om kees te ontwikkelen, en in die jaren moest hij veel hobbels nemen. Toch hij zette door: “In Nederland zijn we dol op kaas, en dan is het een groot gemis als je vanwege je gezondheid geen kaas meer mag eten.”

Bij zijn ouders aan tafel werd Marc van Wanroij voor het eerst met zijn neus op de feiten gedrukt. Zijn ouders moesten om gezondheidsredenen opletten met verzadigd vet en zout in hun menu. Marc: “Kaas werd resoluut uit de koelkast verbannen, net als roomboter, terwijl er juist wel Becel op tafel kwam.”

Marc van Wanroij is voedingsmiddelentechnoloog en werkte op dat moment bij een producent in plantaardige oliën. Marc: “Ik was dagelijks met plantaardige oliën in de weer en begon me af te vragen of je met deze onverzadigde vetten ook kaas zou kunnen maken. Zodat mijn ouders en anderen hiervan konden blijven genieten.”

Lange zoektocht

Hij legde zijn idee voor aan zijn werkgever en enkele onderzoekscentra. Die waren enthousiast en wilden wel meewerken. Marc: “Maar het vervangen van de melkvetten in de kaas door plantaardige oliën gaat niet zomaar. De eerste samples die ik mensen liet proeven waren dan ook voor verbetering vatbaar! En het lastige was dat ik veel geduld moest hebben, want telkens als ik het recept iets veranderde, dan moest ik maanden wachten voordat de kaas gerijpt is.”

Dit hele proces duurde een jaar of vijf en gaandeweg werd het geduld van Marc beloond, want langzaamaan reageerden mensen steeds enthousiaster op zijn proefmonsters. Marc: “Je kunt je voorstellen dat ik daar echt heel blij mee was.”

Op zolder

Na een lange ontwikkeltijd lag er dus een gezonde en lekkere kees op de plank. De volgende stap was het product op de markt brengen. In zijn vrije tijd onderzocht Marc op de zolder van zijn huis de mogelijkheden.

Hij deed marktonderzoek, ging op zoek naar afnemers en stuitte op het probleem dat je kees volgens de EU-regels geen kaas mag noemen, omdat er plantaardige oliën zijn toegevoegd. Marc: “Daarom heb ik – met natuurlijk een knipoog naar kaas – dit nieuwe product kees gedoopt.”

Marc raakte ervan overtuigd dat kees levensvatbaar was. In april 2009 richtte hij Keesmakers BV op en vlak daarna zei hij zijn vaste baan op: “Doodeng vond ik dat. Tot die tijd kon ik nog terug. Mijn vrouw overtuigde me door te zeggen: ‘Je kunt het beter maar geprobeerd hebben, dan dat je met het idee in je hoofd blijft rondlopen’.”

Gezondheidswinst door goede voeding

Ondertussen had Marc ook studievriend en overbuurman Gijs Jansen enthousiast gemaakt. Gijs: “Regelmatig liet Marc me een blokje proeven en gaandeweg vond ik de smaak steeds lekkerder. Ik was zelf op dat moment werkzaam in de medische industrie, waar de focus veel meer op preventie lag. Dat sprak me zo aan bij kees, want met een goede voeding is veel gezondheidswinst te behalen.”

Bovendien zag Gijs – net als Marc – dat zijn ouders bewust bezig waren met hun gezondheid. Ook bij hen verscheen eerst Becel op tafel, en later lightkaas. Gijs: “Voor mijn vader was het wel even wennen, geen boterham met lekkere oude brokkelkaas meer. En dat gunde ik mijn vader: een echt lekkere vervanging van die oude kaas.”

Al snel zat Gijs ook in de avonduren op de zolder van Marc om mee te denken over kees. Een paar maanden later verliet hij eveneens zijn vaste baan.

Toekomst voor plantaardige, onverzadigde vetten

Begin 2010 werd de zolder verruild voor een echt kantoor en startten Marc en Gijs met een test in kaaspeciaalzaken in Leiden en omgeving. Gijs: “De resultaten waren zo goed dat we hebben besloten om kees bij alle – zo’n driehonderd – kaasspeciaalzaken in Nederland te introduceren.”

Marc voegt toe: “Inmiddels ligt kees ook in het schap van alle supermarktketens in Nederland en is kees verkrijgbaar in vele ziekenhuizen. Bovendien zetten we onze eerste stappen op de Belgische en Duitse markt en is ons assortiment uitgebreid met geraspte kees en kees komijn. We hebben nog veel meer ideeën voor nieuwe producten met plantaardige, onverzadigde oliën, want die hebben wat ons betreft de toekomst.”

Tot slot zeggen beiden over de missie van Keesmakers: “Wij willen graag het verschil maken voor mensen die gezonder willen eten door kleine, eenvoudige aanpassingen in het menu. Met kees kan dat: onze variant op kaas bevat 50% minder verzadigd vet, en dat is goed voor je cholesterol. Zo maken wij gezond en lekker eten bereikbaar voor alle kaasliefhebbers!”