Blue monday

15 januari 2018

Bestaat Blue Monday echt?

De derde maandag van januari moet er altijd aan geloven: het wordt de meest depressieve dag van het jaar genoemd. Om het positief te benaderen: dan hebben we die in het nieuwe jaar maar weer snel gehad! Maar bestaat Blue Monday echter wel echt?

Hoe is Blue Monday ontstaan?

In 2005 bedacht de Britse psycholoog Cliff Arnall een formule waaruit zou blijken dat de derde maandag van januari de meest deprimerende dag van het jaar is. Mensen voelen zich die dag extra neerslachtig, omdat bijvoorbeeld de kerstvakantie alweer even voorbij is, de goede voornemens in duigen liggen en het (nog steeds) laat licht is en vroeg donker.

Veel kritiek

In een – ingewikkelde – formule stopte hij allerlei elementen, zoals schulden, salaris, het weer en motivatie om goede voornemens vol te houden. De berekening is echter nog al vaag: er wordt bijvoorbeeld niet aangegeven wat de eenheden zijn en er is geen verklaring te vinden voor de samenstelling van de formule. Arnall kreeg dan ook veel kritiek. Bovendien werd er gesuggereerd dat hij de formule helemaal niet zelf had bedacht, maar dat daar een PR-bureau achterzat, dat Arnall had gevraagd om zijn naam eraan te verbinden.

De vraag is dus of je de meest depressieve dag van het jaar kan berekenen en of die dag wel echt bestaat. Desondanks is Blue Monday een begrip geworden en besteden media wereldwijd er elk jaar veel aandacht aan. Voor komende jaren zijn de Blue Mondays zelfs alweer gepland: maandag 21 januari 2019 en maandag 20 januari 2020.

Tips tegen winterdips

Hoe dan ook, heb je zelf wél het gevoel last te hebben van de januariblues? Inderdaad omdat de feestdagen voorbij zijn, de goede voornemens (nog) niet van de grond komen of vanwege het saaie, grijze weer?

Hierbij een paar tips tegen winterdips tot slot:

  • Maak een lijstje van dingen waar jij blij van wordt en zorg dat je elke dag iets van die lijst doet.
  • Maak alvast plannen voor het voorjaar of de zomer, daar kikker je meteen van op.
  • Zet je lievelingsmuziek hard op, pak een goed boek of bekijk je favoriete film weer eens (wij stelden trouwens ook een leuke top vijf eetfilms samen)
  • Bel die vriend(in) waar je altijd zo mee kunt lachen.
  • Lees onze blog Een gezonde start van het nieuwe jaar nog een keer.

Meer weten over Blue Monday? Zie Wikipedia.