Kees en de Nierstichting

In actie voor de Nierstichting

De Keesmakers zijn al jaren vriend van de Nierstichting. Misschien is het op het eerste gezicht een rare connectie, maar Kees en de nieren hebben een innige relatie. Marc van Wanrooij, de bedenker van Kees, begon met Kees omdat hij in zijn omgeving zag dat mensen met nierproblemen het niet makkelijk hadden met het kiezen van gezonde voeding. Sindsdien hebben Kees en de Nierstichting een belangrijk band.

De Nierstichting (je hebt het vast al geraden) zet zich in voor mensen met een nierziekte maar ook om nierziekten onder de bevolking te voorkomen. Wist je dat minder zout is namelijk lief voor de nieren? Toch eet 85% van de Nederlandse bevolking teveel zout.

Wat is zout?

Wij richten ons op minder zout eten, maar wat is zout nou eigenlijk?  Zout is een mineraal dat bestaat uit 0,4 gram natrium en 0,6 gram chloride. Als we denken aan de slechte gevolgen van veel zoutinname, is dat voornamelijk gelinkt aan een te hoge natrium inname. Zout is de voornaamste bron van natrium in ons eten.

Grote zoutkorrels

We krijgen zout vooral binnen via keukenzout dat we aan onze gerechten toevoegen en zout dat aan producten is toegevoegd door fabrikanten. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan om de smaak, structuur of houdbaarheid van een product te verbeteren. In Nederland krijgen we vooral zout binnen door brood, vleesproducten, kant-en-klaargerechten en, inderdaad, kaas.

Een te hoge zout en natrium inname kan ervoor zorgen dat de bloeddruk stijgt en dat de nieren schade kunnen oplopen. Dit kan nare ziekten als gevolg hebben zoals hart- en vaatziekten, nierproblemen en botontkalking.

Wanneer eet je teveel zout? De algemene richtlijn die het Voedingscentrum aanhoud is dat volwassen per dag genoeg hebben aan 1,5 gram natrium per dag. Dit komt overeen met ongeveer 3,75 gram zout. De maximale hoeveelheid die iemand per dag mag innemen is 2,4 gram natrium en 6 gram zout Het is beter dus als je hier niet overheen gaat.

Tips om minder zout te eten

Minder zout eten kan in het begin een puzzel lijken, maar het hoeft heus niet moeilijk te zijn. Hier zijn al vast wat tips op een rijtje gezet:

1.       Bedenk altijd: er is geen gezond zout. Keltisch zout, Himalaya zout, zout uit de dode zee: het klinkt allemaal net wat specialer en daardoor misschien ook wel gezond. Maar zout is gewoon zout en het maakt voor het natriumgehalte niet zoveel uit of het dan uit de dode zee of uit de Himalaya gehaald wordt.

2.       Kook meer zelf! Het meeste zout wat we tot ons nemen komt uit producten waar zout aan is toegevoegd door fabrikanten. Probeer eens een keer zelf verse soep of tomatensaus te maken. Grote kans dat het ook een stuk lekkerder wordt doordat je je eigen draai eraan kan geven.

3.       Gebruik geen grof zout of een zoutmolen. Natuurlijk is het het beste om direct te stoppen met zout aan je eten toe te voegen. Die stap kan voor sommigen net een beetje te groot zijn. Begin dan maar eens met de zoutmolen te laten staan. Deze maalt het zout grof waardoor je veel meer binnen krijgt.  Ook kan je ervoor kiezen zout te gebruiken waarvan een deel van de natrium vervangen is voor kalium en magnesium. Kijk een keer in de supermarkt of raadpleeg het Voedingscentrum.

4.       Lees etiketten. Als je toch weleens kan en klare soepen, sauzen en bewerkt vlees eet is het goed om op het etiket te letten. Vergelijk met andere producten en kies de minder zoute variant. Soms zul je schrikken hoe veel zout er in je kant-en-klare maaltijd is gestopt.

5.       Kook met andere smaakmakers! Bijvoorbeeld kruiden of specerijen. Er is genoeg keuze aan alternatieve smaakmakers.

Maar wat moet je dan met al je keukenzout? Gelukkig kun je naast zout eten het gebruiken voor een hele hoop andere dingen. Wij zetten een stapel leuke tips voor je op rij!